Search This Blog

Sunday, October 12, 2014

Kisah Kejayaan Sulaiman Yusof – Pengarah Urusan Feeko Haus Sdn Bhd



MENGIMPIKAN kehidupan semewah jutawan terkenal Amerika Syarikat, Donald Trump membuatkan dia tekad mengubah nasib keluarga yang ketika itu hanya bekerja sebagai penjual insurans.

Menyedari kehendak dan cita rasa tinggi tidak dapat dipenuhi dengan makan gaji saja, Sulaiman Yusof, 36, mula berfikir mahu memulakan perniagaan kerana itu saja cara yang dirasakan mampu mengubah cara hidup menjadi lebih terjamin.

Pernah bekerja sebagai penjual mancis di kaki lima, penjual cakera padat, aksesori perak dan penjual kuih di pasar Ramadan menjadikan dirinya lebih yakin selain menganggap sebagai latihan komunikasi sebelum melahirkan produk sendiri. Mengakui bukan mudah mahu berjaya, dia tidak menoleh ke belakang sebaik menemui lubuk perniagaan yang pada waktu itu tidak terfikir di minda kebanyakan Bumiputera.

“Saya dapat ilham untuk membuat perniagaan ice blended ini selepas melihat rakan membuatnya ketika bertandang di rumahnya. Waktu itu tidak terlintas di fikiran untuk buat secara besar-besaran memandangkan perniagaan sebelum ini hanya bertahan tidak lebih enam bulan.

“Namun berbekalkan azam dan keinginan tinggi, saya cuba mengkomersialkan ice blended ini mengikut cita rasa dan resipi sendiri,” kata pengusaha ice blended jenama Feeko Haus Sdn Bhd ini.

Menurutnya, sebelum Feeko berada pada tahap sekarang pelbagai cabaran dilalui, terutama persepsi masyarakat terhadap tanggapan Bumiputera yang tidak akan berjaya apabila memulakan sesuatu perniagaan kerana tiada kesungguhan.

“Pada awalnya saya hanya menggunakan wang sendiri sebagai modal sebanyak RM500 untuk menghasilkan serbuk ice blended dan dijual kepada orang ramai dengan harga RM18 sekilo gram.

“Tidak cukup dengan itu, saya turut mempromosikan produk ini di kantin sekolah, restoran dan memberi secara percuma jika ada program tertentu sebagai langkah awal memperkenalkan produk kepada orang ramai.

“Waktu itu kehidupan memang susah. Bayangkan saya tiada satu sen pun duit kerana hasil jualan yang diperoleh digunakan untuk modal pusingan.

“Sampai satu ketika, sewaktu menghantar tempahan pelanggan di Bandar Tun Razak saya dan isteri hanya menunggu wang yang akan dibayar oleh pelanggan berkenaan untuk mengisi minyak kereta dan makan tetapi kecewa kerana pelanggan membayar dengan memberikan cek,” kata ayah kepada lima cahaya mata ini.

Pun begitu, dia tetap menganggap segala keperitan yang dilalui sebagai kenangan terindah dalam hidupnya sebelum melalui fasa yang lebih selesa.

Sulaiman berkata, cabaran paling besar sepanjang mengendalikan perniagaan ice blended ialah apabila orang ramai masih tidak mengenali produk berkenaan.

“Saya hampir putus asa kerana orang ramai seakan-akan sukar menerima pada awalnya. Tambahan pula produk Bumiputera dianggap tidak setanding dengan produk sedia ada.

Walaupun berdepan pelbagai situasi mencemaskan, dia tetap akur kerana setiap kesusahan pasti akan berbayar kesenangan jika tidak kenal erti putus asa.

Berkat kesabaran dan menyertai beberapa pameran hab makanan di seluruh negara, Sulaiman bersyukur kerana semakin hari produknya dikenali hingga ada pihak menawarkan pinjaman.

“Saya menerima pinjaman daripada Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) sebanyak RM40,000 dan duit itu digunakan untuk membeli kenderaan syarikat bagi menghantar produk kepada rakan niaga selain beberapa peralatan tambahan lain.

“Walaupun pencapaian ini tidak sebesar syarikat lain, saya bersyukur kerana sejak ditubuhkan pada 2007, Feeko semakin mendapat tempat di hati rakyat Malaysia.

Bermula hanya lima perisa, kini Feeko melangkah lebih maju dengan memperkenalkan 15 perisa baru seperti Tiramisu, Teh Hong Kong, Teh Lemon, Mentega Kacang dan Kopi Karamel.

Ditanya kelebihan ice blended keluaran syarikatnya berbanding jenama sedia ada di pasaran, Sulaiman menjelaskan Feeko dihasilkan melalui proses pembangunan dan penyelidikan (R&D) yang dibuat sendiri olehnya malah lebih istimewa ia resipi yang dicipta Sulaiman serta boleh dinikmati semua peringkat umur kerana tidak terlalu manis.

Lebih membanggakan, Feeko kini mempunyai 100 rakan niaga berdaftar di seluruh negara dan turut menyediakan perkhidmatan latihan serta rundingan kepada usahawan yang mahu memulakan di bawah program Feeko Mobile dan Feeko Station.

Bersesuaian dengan visi syarikat menjadi peneraju industri minuman berasaskan ice blended terkemuka di Malaysia di samping menawarkan minuman berkualiti, enak serta halal.

“Masih banyak kelemahan perlu diperbaiki dan saya masih belum puas dengan apa yang dikecapi hari ini,” katanya.

0 comments:

Post a Comment